Wizerunek w małym biznesie cz1.

Wiem, że większość ludzi uważa, że  na wizerunku zarabiają tylko celebryci, bo to daje im odpowiednie kontrakty na reklamę.

Każdy człowiek może mieć dużo korzyści z budowania autentycznego, spójnego ze stylem życia i pięknego wizerunku, tylko najczęściej nie wie, co tak na prawdę zyska dzięki temu i od czego najlepiej zacząć, żeby zobaczyć efekty.

Od ponad 10 lat zajmuję się projektowaniem ubrań i dodatków, doradzaniem przedsiębiorczym ludziom na różnych stanowiskach i widzę efekty naszej wspólnej pracy czytając maile od nich.

Wizerunek to zbiór informacji na nasz temat, to mieszanina faktów
i odczuć, to wiedza otoczenia na temat tego, jacy jesteśmy.
Grażyna Białopiotrowicz.

Nie mam zamiaru Cię przekonywać, że warto dbać o swój wygląd, bo myślę, że jeżeli czytasz ten artykuł, to masz już pewną motywację do działania.

Chcę Ci przekazać moje doświadczenia i obserwacje ze współpracy z tymi, którzy już korzystają z wiedzy dotyczącej zarządzania własnym wizerunkiem zawodowym. Od lat obserwuję jak zmienia się życie ludzi, gdy zaczynają projektować swój wizerunek i świadomie tworzyć komunikat o sobie i swojej wartości.

Dziś dowiesz się jaki jest pierwszy krok do wprowadzenia zmian.

Jakie korzyści płyną ze świadomego tworzenia stylu?
Jest wiele korzyści, których sama doświadczam i obserwuję u moich Mentee  (podopieczny w procesie mentoringu) 5 z nich to:
  1. oszczędzasz czas i pieniądze
  2. tworzysz spójny i autentyczny komunikat
  3. budujesz relacje zaufania
  4. dbasz o zdrowe poczucie własnej wartości
  5. kontrolujesz komunikat, który wysyłasz do innych
Pierwszy krok – ćwiczenie

A teraz ćwiczenie dla Ciebie.

Weź kartkę papieru, albo notes i napisz odpowiedź na krótkie pytanie:

KIM JESTEM?

pytania podpowiedzi:

  • jakie pełnisz stanowisko w firmie?
  • jak wygląda twój dzień pracy?
  • z kim  spotykasz się z w ciągu dnia, tygodnia pracy?
  • czy prowadzisz działalność we współpracy z innymi firmami?
Twój wizerunek zawodowy jest elementem wizerunku twojej firmy.

Czy jesteś freelancerem, właścicielem kawiarni, albo firmy transportowej, to właśnie twój wizerunek może stać się  atutem, sposobem na budowanie zaufania i pozytywnych relacji z klientami, pracownikami i kontrahentami.

Ale może także hamować rozwój twojej działalności, powodować napięcia, tworzyć dystans, zaburzać komunikację, podważać wiarygodność.

Przykaład z życia wzięty

Miałam kilka lat temu spotkanie z Panem X od ubezpieczeń na życie, który wprawdzie przyszedł na spotkanie w garniturze (trochę za dużym i lekko zużytym) , ale niestety nie pomyślał o szczegółach, takich jak odpowiednie buty i włożył do niego sandały i białe frotowe skarpety.

Wyobrażasz sobie taki strój w chłodne paźdzernikowe przedpołudnie na spotkanie z potencjalnym klientem?

To był dla mnie sygnał ostrzegawczy, że trzeba sprawdzić  jego wiedzę i kompetencje.

Co mnie zastanowiło?

Pomyślałam, że albo nie ma pieniędzy na dobre buty, czyli nie umie zadbać o swoje finanse, albo nie dba o szczegóły, co w finansach jest równie istotne.

I miałam rację, bo okazało się, że niestety ten pan chciał mi „upchnąć” mało atrakcyjną polisę na życie  i miał nadzieję, że nie będę zbyt dociekliwa.

I miałam rację, dlatego, że po dłuższej rozmowie okazało się, że Pan X,  jest byłym pracownikiem technicznym, którego zwolniono z zakładu produkującego maszyny i stał się przedstawicielem jednej z agencji ubezpieczeniowych. Byłam jedną z pierwszych osób, z którymi się umówił.

Jak może się domyślasz, nie skorzystałam z jego usług i produktów. Chociaż życzę mu powodzenia, ale nie chcę, aby się uczył na moich pieniądzach.Jego wizerunek niestety odzwierciedlał także braki w  wiedzy finansowej.

Niby garnitur, niby „atrakcyjna” polisa, ale…te skarpety i ten brak wiedzy z dziedziny finansów.

Myślę, że nie wiedział, że sam garnitur nie wystarczy, aby wzbudzić czyjeś zainteresowanie i zaufanie. Dla mnie był on  po prostu przebrany za doradcę finansowego i pierwsze wrażenie zostało potwierdzone podczas rozmowy.

Z drugiej strony bardzo często spotykam ludzi, którzy mają dużą wiedzę, świetne doświadczenie, ale tracą na tym, że tego po nich nie widać.

Ludzie przedsiębiorczy mają w sobie ogromny skarb, wiedzę i doświadczenie, ale bardzo często nie potrafią zrobić dobrego pierwszego wrażenia, zachęcić do kontaktu, wybić się z masy firm, które proponują podobne usługi.

A za każdą firmą stoją ludzie.

Oceniamy po wyglądzie, i możemy się z tym zgadzać bądź nie. Tak jest i już, to nam pozwala szybko podejmować decyzje. Czasem ratuje życie, bo możemy przejść na drugą stronę ulicy, gdy widzimy kogoś, kto wygląda podejrzanie. A czasem może nas zwieźć na manowce, gdy zaufamy przebranemu za eksperta niedoszkolonemu doradcy.

 

Pierwsze wrażenie, jest ważne, ale nie najważniejsze. Ważne jest, dlatego, że pokazując innym, że umiemy zadbać o siebie, będziemy potrafili zadbać też o współpracę. Ważne jest też dlatego, że ludzie są bombardowani informacjami i bardzo często nie będziemy mieć drugiej szansy, żeby zrobić lepsze wrażenie.

Nie zrozum mnie źle, nie chodzi mi o krzykliwy wizerunek, ani o drogie markowe ubrania.

Chodzi o zaistnienie na rynku i o świadome używanie wizerunku jako narzędzia marketingu twojej osobistej marki, aby twój klient mógł Cię znaleźć i zainteresować się twoją ofertą. A Ty, żebyś mógł/a dobrze zarabiać i cieszyć się życiem, nie martwiąc o wygląd.

Naprawdę, dobrze jest zadbać o to, jaki komunikat wysyłasz w świat, ba za każdą firmą, stoi konkretny człowiek, czy zespół  ludzi. Jeżeli dbasz o logo, schludne biuro, czy dobrą obsługę klienta, to rozważ dbanie o swój styl, wizerunek, sposób jaki prezentujesz się światu.

Naturalny, prawdziwy, zadbany.  Wiarygodny i autentyczny.

Czy chcesz, żeby twój wizerunek zaczął pracować dla Ciebie?

Jeżeli tak, to napisz, albo zadzwoń do mnie.

Porozmawiamy i wspólnie ustalimy plan działania.

Razem będzie Ci łatwiej.

Pierwsza 20 minutowa konsultacja telefoniczna  jest w prezencie ode mnie:)

Przyciągaj wyglądem, zatrzymuj charakterem.

Joanna Tor-Gazda

Zobacz też propozycje pakietów konsultacji dla przedsiębiorców na mojej stronie www.dostrajanie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *